Wędrująca biedronka

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

I etap edukacyjny

Proponowana zabawa ćwiczy orientację przestrzenną, rozpoznawanie kierunków oraz nazywanie ich. Polega na przemieszczaniu pionka po planszy zgodnie z wydawanymi komendami. Zabawa skierowana jest do młodszych dzieci szkół podstawowych a nawet przedszkolaków. Podniesienie stopnia trudności opisane w dalszej części sprawi, że będzie ona atrakcyjna również dla dzieci starszych.

Cel zabawy:

  • ćwiczenie orientacji przestrzennej;
  • rozpoznawanie kierunków i nazywanie ich.

Materiały:

  • plansza kwadratowa z podziałem na pola 3 x 3;
  • pionek – biedronka (pionek został wykonany z zakrętki plastikowej po mleku).

Instrukcja

Każde dziecko otrzymuje planszę wraz z pionkiem. Prowadzący prosi o umieszczenie pionka w środku planszy i instruuje, na czym polega zabawa: na podanie komendy dzieci przesuwają swoje pionki zgodnie z poleceniem. Np.:

  • przesuń do góry,
  • przesuń w dół,
  • przesuń w lewo,
  • przesuń w prawo;

W początkowej fazie zabawy prowadzący wykonuje te same komendy na swojej planszy, często kontrolując, czy dzieci właściwie wykonują zadanie – czy rozumieją polecenia. (Dzieci obserwują planszę z góry, przesuwają pionek zgodnie z komendami, nie obracają pionkiem).

Podczas dalszej zabawy prowadzący (odkłada swoją planszę) i podnosi trudność zadania. Prosi dzieci o zwiększenie uwagi. Kiedy po wydanej komendzie „biedronka” znajdzie się poza planszą, uczniowie mają zasygnalizować to poprzez podniesienie ręki lub okrzyk „wyszła”.

 

Plansza 3 na 3 pola. W środku planszy pionek w postaci biedronki.

 

Mozna zwiększyć trudność w zabawie zamieniając planszę na  większą np. 5x5.

Kolejna trudność to poruszanie pionkiem w myślach. Biedronka zawsze staruje ze środka planszy, ale dzieci poruszają pionkiem tylko myślach. Muszą być czujne i w porę reagować na opuszczenie planszy przez biedronkę, Po kilku ruchach prowadzący może sprawdzić, gdzie aktualnie powinien znajdować się pionek.

Dla dzieci starszych zwiększamy stopień trudności i wprowadzamy obroty w prawo i w lewo. Prowadzący informuje, że „biedronka” może poruszać się tyko w tą stronę, w którą jest skierowana. Czyli komendy w tym zadaniu będą następujące:

  • w lewo (obrót w lewo o 90 stopni),
  • w prawo (obrót w prawo o 90 stopni),
  • do przodu (przesunięcie biedronki o jedno pole).

To zadanie może nawet sprawiać problem starszym dzieciom. Należy zwrócić uwagę na poprawność obrotu „biedronki” w  prawo lub w lewo w przypadku, kiedy „biedronka” skierowana jest w dół planszy.  Dzieci już nie obserwują planszy z góry, lecz przyjmują rolę biedronki. Przesuwają pionek zgodnie z komendami, obroty w prawo lub w lewo odbywają się względem biedronki a nie dziecka.

 

Plansza 5 na 5 pól. W środku planszy pionek w postaci biedronki.

 

Źródło wykorzystanych grafik (biedronka): serwis openclipart.org na licencji CC0 1.0.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Rysunek biedronki

    Rysunek biedronki

  • Powiększ zdjęcie Plansza do gry wędrująca biedronka  3x3

    Plansza do gry wędrująca biedronka 3x3

  • Powiększ zdjęcie Plansza do gry wędrująca biedronka 5x5

    Plansza do gry wędrująca biedronka 5x5

  • Powiększ zdjęcie Dzieci grają w wędrującą biedronkę.

    Dzieci grają w wędrującą biedronkę.

  • Powiększ zdjęcie Dzieci grają w wędrującą biedronkę.

    Dzieci grają w wędrującą biedronkę.