Dyktanda graficzne - rysowanie odcinków
I etap edukacyjny
Dyktanda graficzne nie mają nic wspólnego z dyktandami ortograficznymi . Do ich wykonania, potrzebujemy kartkę w kratkę, kolorowe kredki oraz legendę, czyli kod zawierający informację o rysunku. W sprzedaży znajduje się wiele pozycji książkowych zawierających przykłady ćwiczeń z dyktandami graficznymi. Skąd nazwa dyktando? W wersji oryginalnej dziecko rysuje rysunek na podstawie wskazówek podanych słownie przez prowadzącego zajęcia. Ja zachęcam do modyfikowania zabawy. W tym wpisie przedstawię wersję dyktanda graficznego do rysowania odcinków.
Cel zabawy:
- poruszanie się za pomocą koordynatów,
- ćwiczenie wyobraźni, orientacji przestrzennej,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej i pamięci słuchowej,
- rozpoznawanie kierunków i nazywanie ich,
- porównywanie i ocena rozwiązań zadania.
Materiały:
- zakratkowany arkusz papieru (może być kartka w kratkę),
- kolorowe kredki,
- linijka.
Instrukcja
Prowadzący przygotowuje planszę do rysowania. Można wykorzystać zwykłą kartkę w kratkę lub przygotować diagram w dowolnym edytorze. Zachęcam do skorzystania z dołączonego pliku z gotową planszę. Powinna ona zwierać oznaczenia każdej linii pionowej i poziomej (na górnej i bocznej krawędzi) odpowiednio literami i cyframi.
Prowadzący przygotowuje kod zawierający informację o rysunku. Rysunek będzie składał się z odcinków.
Kod powinien zawierać informacje o początku i końcu poszczególnych odcinków. Zapis kodu może być nieuporządkowany. Powstający rysunek do końca będzie zagadką dla ucznia.
Kod możemy zapisać w sposób uporządkowany. Wówczas punkt końca odcinka jest jednocześnie początkiem kolejnego. Tu wprowadzamy pewną kolejność rysowania a powstający rysunek można przewidywać.
Do tworzonego kodu można wprowadzić kolory oraz wypełnienie narysowanych kształtów.
Rysowane odcinki tworzą rysunek, który jest rozwiązaniem zagadki. Dla sprawdzenia poprawności, prowadzący powinien przygotować wzór rozwiązania zadania.
Zadanie do wykonania
Dzieci otrzymują plansze, na której nanoszą odcinki zgodnie z kodem: słuchają wskazówek (lub samodzielnie odczytują kod) i na tej podstawie rysują punkt rozpoczęcia i zakończenia odcinka. Następnie, przy pomocy linijki (lub odręcznie) łączą punkty. Z połączonych odcinków powstają rysunki. Na koniec można poprosić uczniów, by pokolorowali je według własnego pomysłu. Po wykonaniu zadania dzieci porównują swoje prace ze wzorem rozwiązania.
Drugą częścią zadania może być propozycja, by dzieci, na pustych planszach, same zaprojektowały rysunki dla siebie nawzajem i zakodowały je.