Algorytmy w życiu codziennym - Samolot strzałka
I etap edukacyjny
Zabawa polega na uporządkowaniu rozsypanki obrazkowej, a następnie wykonaniu zadania praktycznego zgodnie z instrukcją obrazkową ułożoną we właściwej kolejności. Ćwiczenia rozwijają logiczne myślenie, myślenie przyczynowo skutkowe.
Cel zabawy:
- ćwiczenie wyobraźni i logicznego myślenia,
- kształcenie spostrzegawczości i kojarzenia,
- analizowanie i interpretowanie,
- wprowadzenie do definicji algorytmu,
- współpraca w zespole,
- porównywanie i ocena rozwiązań zadania.
Materiały:
- Karta pracy z wydrukowaną instrukcją wykonania samolotu strzałki - rysunki na karcie są nieuporządkowane
- dwie kartki formatu A4
- nożyczki
- klej
Instrukcja
Uczniowie otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest wyciąć ilustracje przedstawiające poszczególne etapy wykonania techniką origami samolotu strzałki. Po wycięciu uczeń porządkuje we właciwej kolejności rysunki i przykleja je na kartkę A4. Tak przygotowaną instrukcję otrzymuje inny uczeń, który na jej podstawie wykonuje samolot strzałka.
Po wykonaniu zadania uczniowie konsultują się ze sobą, rozmawiają na temat poprawności porządkowania instrukcji obrazkowej. Na zakończenie testują swoje samoloty.
Źródło wykorzystanych grafik: serwis openclipart.org na licencji CC0 1.0.