Droga do celu
I etap edukacyjny
Kolejna zabawa ćwicząca orientację przestrzenną to rozpoznawanie kierunków oraz nazywanie ich. Na podstawie podanej przez nauczyciela instrukcji, uczeń wyznacza drogę od punktu A do punktu B. Zabawa skierowana jest do młodszych dzieci szkół podstawowych a nawet przedszkolaków. Stopień trudności można podnosić w zależności od pomysłu nauczyciela.
Cel zabawy:
- ćwiczenie orientacji przestrzennej;
- rozpoznawanie kierunków i nazywanie ich,
- porównywanie i ocena rozwiązań zadania.
Materiały:
- plansza z polami na której zaznaczono punkt A i punkt B
- mazaki, długopisy lub ołówki
- instrukcja obrazkowa
Instrukcja
Każde dziecko otrzymuje planszę z zaznaczonymi punktami A i B. Punktami mogą być rysunki np. punkt A przedstawia psa, punkt B to rysunek budy.
Zadaniem ucznia jest narysowanie drogi przejścia psa do budy. Dzieci, na podstawie instrukcji otrzymanej od prowadzącego, wybranym kolorem rysują strzałki na diagramie symbolizujące drogę do celu.
- przesuń do góry,
- przesuń w dół,
- przesuń w lewo,
- przesuń w prawo.
W kolejnym ćwiczeniu można podnieść stopień trudności i poprosić, aby dzieci posługując się podobnymi symbolami, u dołu diagramu napisały instrukcję dojścia do budy najkrótszą drogą. Następnie poporosić, by uczniowie wymienili się diagramami i innym kolorem narysowali instrukcje na diagramie.
Po wykonaniu ćwiczenia dzieci porównują swoje diagramy. Sprawdzają, czy ich drogi są takie same, czy się różnią. Dyskutują o różnych rozwiązaniach prowadzących do tego samego celu.
W kolejnym ćwiczeniu możemy utrudnić zadanie prosząc, aby uczniowie zaznaczyli kilka pól, przez które nie będzie mógł przejść pies. Następnie prosi uczniów, aby ponownie wymienili się diagramami i napisali instrukcję dojścia do celu.
Uwaga: Prowadzący zajęcia może przygotować planszę z dowolnymi obrazkami według własnego pomysłu i aktualnie przerabianego tematu. Do zabawy można wprowadzić dzieci ciekawym opowiadaniem.
Źródło wykorzystanych grafik (pies, buda): serwis openclipart.org na licencji CC0 1.0.