Scratch
I etap edukacyjny / II etap edupacyjny
Scratch to interpretowany wizualny język programowania stworzony przez Mitchela Resnicka w Massachusetts Institute of Technology Media Lab. Został stworzony w celach edukacyjnych jako środek do nauczania podstaw programowania. Program dostosowany jest do wszystkich popularnych systemów operacyjnych.
W programie Scratch można tworzyć interaktywne historyjki, gry, animacje a nawet muzykę. Zasady programowania polegają na przeciąganiu i układaniu elementów języka w kształcie puzzli. Połączone ze sobą elementy tworzą kod dla wybranego obiektu. Program posiada obszerną bibliotekę obiektów. Można również importować obiekty z zewnątrz lub tworzyć je z poziomu programu, dostępnym w edytorze grafiki.
Na potrzeby programu powstał serwis społecznościowy scratch.mit.edu, który jest jednocześnie miejscem dzielenia się projektami, dyskutowania o nich i komentowania ich. Z poziomu serwisu można również bezpośrednio pracować w programie.
Program Scratch można pobrać bezpośrednio z serwisu scratch.mit.edu w zakładce Pomoc.
Program Scratch jest podstawowym programem jaki wykorzystuję z dziećmi w projekcie Mistrzowie Kodowania.