Zabawy z programowaniem
Blockly Games - Gry Blockly
Kolejną, ciekawą propozycją dla uczniów chcących rozpocząć swoją przygodę z programowaniem jest projekt Blockly Games. Jest to zbiór kilku kier, dzięki którym uczeń krok po kroku będzie poznawał tajniki programowania. Zainteresowanych zachęcam do spróbowania swoich sił na stronie projektu https://blockly-games.appspot.com/?lang=pl. Na stronie uczeń znajdzie takie gry jak Puzzle, Labirynt, Ptak, Żółw, Animacja, Samouczek Staw, Staw. Oto krótki ich opis.
Na stronie Blockly Games uczeń znajdzie takie gry jak Puzzle, Labirynt, Ptak, Żółw, Animacja, Samouczek Staw, Staw. Oto krótki ich opis.
Puzzle
W grze uczeń ma za zadanie do każdego zwierzęcia dobrać odpowiedni obrazek, oraz wybrać liczbę nóg i określić jego cechy. Po zakończeniu dziecko może sprawdzić poprawność wykonania zadania.
Labirynt
To seria 10 poziomów, w których wykorzystywane są klocki ruchu do przebycia drogi z punktu wyjścia do celu. W kolejnych poziomach wzrasta stopień trudności, wprowadzane są warunki, powtarzanie i pętle. Program sygnalizuje uczniowi pomyślne rozwiązanie zadania. Poprawnie ułożony kod, przedstawiany jest w języku JavaScript. Dodatkowym atutem jest wygląd zadań przypominających poruszanie się w Google Street View.
Ptak
To kolejna gra proponowana przez twórców Blockly Games. Podobnie jak w Labiryncie uczestnik ma zaprogramować ruch ptaka do gniazda. Do dyspozycji, podobnie jak w labiryncie są klocki ruchu. Stopień trudności tej gry jest wyższy niż Labiryntu. Gracz osobno może programować ruch określając koordynaty.
Żółw
To gra do programowania żółwia rysującego rysunki. W programie użytkownik wykorzystuje pętle, zmienia kolory, stosuje klocki ruchu. W efekcie na ekranie pojawiają się wielokąty i gwiazdy.
Animacja
Kolejny rodzaj gier, które programuje użytkownik. Na tym poziomie powiązanych jest kilka ważnych elementów: rysowanie figury i jej ruch przy zastosowaniu elementów logiki i matematyki.
Samouczek Staw
To gra wprowadzająca do podstaw gier strategicznych. Wprowadzone są tu elementy logiki, matematyki i strategii. Na każdym poziomie ułożony program przedstawiony jest również w języku JavaScript. Jeśli użytkownik ma problem z realizacją zadania, może skorzystać z dokumentacji, w której szczegółowo opisano wykorzystanie bloczków.
Staw
To gra, w której użytkownik programuje wszystkie elementy gry. Oprócz poznanych do tej pory narzędzi użytkownik poznaje m.in. zastosowanie funkcji. Dodatkowo, każda zbudowana linijka kodu przedstawiona jest w języku JavaScript. Podobnie jak w poprzedniej grze również na tym poziomie użytkownik może skorzystać z dokumentacji szczegółowo opisującej bloczki.