Zabawy z programowaniem

Droga do celu

I etap edukacyjny

Kolejna zabawa ćwicząca orientację przestrzenną to rozpoznawanie kierunków oraz nazywanie ich. Na podstawie podanej przez nauczyciela instrukcji, uczeń wyznacza drogę od punktu A do punktu B. Zabawa skierowana jest do młodszych dzieci szkół podstawowych a nawet przedszkolaków. Stopień trudności można podnosić w zależności od pomysłu nauczyciela.

Cel zabawy:

Materiały:

Instrukcja

Każde dziecko otrzymuje planszę z zaznaczonymi punktami A i B. Punktami mogą być rysunki np. punkt A przedstawia psa, punkt B to rysunek budy.

Pola diagramu do gry droga do celu.

Zadaniem ucznia jest narysowanie drogi przejścia psa do budy. Dzieci, na podstawie instrukcji otrzymanej od prowadzącego, wybranym kolorem rysują strzałki na diagramie symbolizujące drogę do celu.

Strzałki prowadzące psa do budy.

W kolejnym ćwiczeniu można podnieść stopień trudności i poprosić, aby dzieci posługując się podobnymi symbolami, u dołu diagramu napisały instrukcję dojścia do budy najkrótszą drogą. Następnie poporosić, by uczniowie wymienili się diagramami i innym kolorem narysowali instrukcje na diagramie.

Po wykonaniu ćwiczenia dzieci porównują swoje diagramy. Sprawdzają, czy ich drogi są takie same, czy się różnią. Dyskutują o różnych rozwiązaniach prowadzących do tego samego celu.

W kolejnym ćwiczeniu możemy utrudnić zadanie prosząc, aby uczniowie zaznaczyli kilka pól, przez które nie będzie mógł przejść pies. Następnie prosi uczniów, aby ponownie wymienili się diagramami i napisali instrukcję dojścia do celu.

Diagram z przeszkodamu dla gry Droga do celu.

Uwaga: Prowadzący zajęcia może przygotować planszę z dowolnymi obrazkami według własnego pomysłu i aktualnie przerabianego tematu. Do zabawy można wprowadzić dzieci ciekawym opowiadaniem. 


 Źródło wykorzystanych grafik (pies, buda): serwis openclipart.org na licencji CC0 1.0.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Pies i buda

    Pies i buda

  • Powiększ zdjęcie Uczeń pisze instrukcję przejścia po labiryncie.

    Uczeń pisze instrukcję przejścia po labiryncie.

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie piszą instrukcję przejścia do celu po labiryncie.

    Uczniowie piszą instrukcję przejścia do celu po labiryncie.

  • Powiększ zdjęcie Uczennica piszę instrukcję przejścia po diagramie z przeszkodami.

    Uczennica piszę instrukcję przejścia po diagramie z przeszkodami.