Algorytmy w życiu codziennym

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

I etap edukacyjny

W zabawach z programowaniem możemy posłużyć się historyjkami obrazkowymi, które w edukacji wczesnoszkolnej są bardzo popularne. Wspomagają umiejętności mówienia i wypowiadania się. Kształcą zdolności spostrzegania i kojarzenia, analizowania i interpretowania. Rozwijają zdolności komunikacji w grupie. Historyjki obrazkowe to inspirujące zabawy, które możemy wykorzystać wprowadzając dzieci w świat programowania.

Cel zabawy:

  • ćwiczenie wyobraźni,
  • kształcenie spostrzegawczości i kojarzenia,
  • analizowanie i interpretowanie,
  • odniesienie sytuacji z życia codziennego do algorytmów postępowania,
  • wprowadzenie do definicji algorytmu,
  • współpraca w zespole,
  • porównywanie i ocena rozwiązań zadania.

Materiały:

  • dowolna historyka obrazkowa - przygotowana przez prowadzącego rozsypanka obrazkowa

Instrukcja

Prowadzący rozdaje dzieciom nieuporządkowane obrazki historyjki obrazkowej. Można skorzystać z załączonego pliku. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie obrazków we właściwej kolejności. Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli historię, którą ułożyli a następnie podpisali obrazki krótką informacją.

Parasol Okno w pokoju. Drzwi wyjściowe z domu. Chmura deszczowa.

Po wykonaniu zadania uczniowie dyskutują nad wybraną kolejnością. Uzasadniają swój wybór. Ćwiczenie wprowadza do zagadnień algorytmicznych.

Dalszą częścią zabawy może być rozmowa z dziećmi na temat czynności dnia codziennego, sekwencyjności i porządkowania.

 

Porządkowanie – tworzenie porządku

Nauczyciel pyta uczniów jakie czynności wykonują każdego dnia po przebudzeniu, by przygotować się do szkoły. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy. Powstaje ciąg uporządkowanych czynności:

  1. Wstaję z łóżka
  2. Idę do łazienki
  3. Myję twarz i zęby
  4. Ubieram się
  5. Jem śniadanie
  6. Czeszę włosy
  7. Chowam do plecaka drugie śniadanie
  8. Ubieram buty i kurtkę
  9. Wychodzę z domu
  10. Idę do szkoły

Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, czy niektóre czynności można zamienić. Dyskusja.

Algorytm to lista czynności, które można wykonać w celu zakończenia jakiegoś zadania.

Codziennie, każdy z nas wykonuje wiele czynności, które można przedstawić w postaci listy kroków czyli algorytmu. To, co zostało opisane przez uczniów, to algorytm codziennego przygotowania ucznia do szkoły. 

Przykładowe zadania dla dzieci

Wiele z przedstawionych czynności można również przedstawić w postaci algorytmu. Napiszcie algorytm mycia zębów. Do wykonania zadania można wykorzystać plik dołączony do wpisu. Uczniowie wycinają obrazki przedstawiające czynności, jakie wykonuje się podczas mycia zębów. Ich zadaniem jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności i opisanie ich.

Symbol szkolanki wody. Chłopiec myje szczoteczkę. Nałożenie pasty na szczoteczkę do zębów. Chłopiec myje zęby. Szklanka z połową wody.

Opis algorytmu mycia zębów:

  1. Nalanie wody do szklanki
  2. Nałożenie pasty na szczoteczkę
  3. Mycie zębów
  4. Płukanie zębów
  5. płukanie szczoteczki

 Jakie inne algorytmy z życia codziennego potraficie opisać? 

Przykłady algorytmów z życia codziennego:

  • Przejście przez jezdnie.
  • Parzenie herbaty.
  • Pieczenie ciasta.
  • Ubieranie się.

 

Źródło wykorzystanych grafik: serwis openclipart.org na licencji CC0 1.0.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie cyfry od 1 do 9

    cyfry od 1 do 9